GRUPA 5

Wrzesień 5th, 2014 Brak komentarzy
KOMPETENCJE DZIECKAINFORMACJEZAMIERZENIA DYDAKTYCZNE

Kompetencje dziecka kończącego przedszkole

Jednym z elementów wspierania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym jest ocena jego gotowości szkolnej.
Nabiera to szczególnego znaczenia w sytuacji obniżenia wieku rozpoczęcia edukacji szkolnej.

  • Podaje swoje dane osobowe.
  • Swobodnie wypowiada się na temat swojej rodziny.
  • Przejawia samodzielność w czynnościach samoobsługowych.
  • Wykazuje inicjatywę w działaniu.
  • Uzasadnia swoje postępowanie.
  • Nazywa swoje emocje.
  • Umiejętnie pokonuje trudności, radzi sobie z porażkami i stresem.
  • Określa wartości na zasadzie przeciwieństw, np.: dobro – zło.
  • Zna zasady ustalone w przedszkolu, stara się ich przestrzegać.
  • Swobodnie porozumiewa się z dorosłymi osobami i rówieśnikami.
  • Określa odrębność innych względem siebie.
  • Jest zdolne do kompromisów.
  • Akceptuje potrzeby dzieci o zróżnicowanych potrzebach fizycznych i intelektualnych
  • Chętnie podejmuje działania zbiorowe, czuje się współodpowiedzialne za uzyskany wynik
  • .Wykazuje zainteresowanie wiedzą o miejscu zamieszkania, Polsce, Unii Europejskiej, świecie i wszechświecie.
  • Przejawia wrażliwość słuchową.
  • Uważnie słucha rozmówcy.
  • Prawidłowo artykułuje głoski.
  • Swobodnie posługuje się mową dla wyrażania swoich myśli, potrzeb, stanów emocjonalnych w codziennych sytuacjach.
  • Formułuje zdania poprawne pod względem gramatycznym.
  • W toku komunikowania się z innymi stosuje pozawerbalne środki wyrazu.
  • Chętnie korzysta z książek dla dzieci.
  • Recytuje z pamięci wiersze lub ich fragmenty.
  • Ma rozwinięty słuch fonematyczny.
  • Rozumie znaczenie znaków i symboli graficznych.
  • Jest zainteresowane pisaniem.
  • zna drukowane małe i wielkie litery (z wyłączeniem dwuznaków, zmiękczeń i liter oznaczających w języku polskim samogłoski nosowe)
  • układa proste wyrazy z liter i potrafi je przeczytać
  • Dysponuje sprawnościami niezbędnymi do nauki pisania.
  • Rozumie istotę czytania i pisania jako nośnika informacji.
  • Samodzielnie inicjuje zabawy zgodnie z własnymi pomysłami.
  • Twórczo podchodzi do problemów pojawiających się w zabawach.
  • Chętnie mówi o swoich zainteresowaniach.
  • Poznaje upodobania innych osób.
  • Rozumie znaczenie poszczególnych zmysłów w poznawaniu otaczającej rzeczywistości.
  • Zna proste rymowanki, wiersze i piosenki z repertuaru dziecięcego, potrafi odtworzyć je z pamięci.
  • Jest skoncentrowane w toku zorganizowanych działań edukacyjnych.
  • Dokonuje analizy, syntezy, porównania i klasyfikacji spostrzeganych przedmiotów.
  • Poszukuje odpowiedzi na nurtujące je pytania, problemy.
  • Z łatwością rozwiązuje proste zagadki logiczne.
  • Dostrzega zależność między skutkiem a przyczyną.
  • Zna części ciała, poprawnie je nazywa.
  • Posługuje się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni.
  • Rozumie podstawowe określenia czasu.
  • zna cyfry od 0 do 9 i tworzy z nich liczby od 0 do 10 i więcej
  • dodaje i odejmuje w zakresie 10, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych
  • Prawidłowo posługuje się liczebnikami.
  • Wykorzystuje w zabawach figury geometryczne.
  • Dokonuje porównań miary i masy przedmiotów oraz objętości cieczy.
  • Dostrzega zmiany dokonujące się w przyrodzie, słownie je określa.
  • Rozpoznaje i poprawnie nazywa często spotykane zwierzęta i rośliny.
  • Rozpoznaje zwierzęta niedostępne bezpośredniej obserwacji.
  • Nazywa podstawowe zjawiska z zakresu przyrody ożywionej i nieożywionej.
  • Zna główne zagrożenia dla środowiska przyrodniczego, rozumie konieczność jego ochrony.
  • Chętnie słucha muzyki, śpiewa znane mu piosenki.
  • Z radością uczestniczy w zabawach muzyczno-ruchowych.
  • Wyraża swoje potrzeby, emocje, uzdolnienia podczas śpiewu, tańca, gry na instrumentach.
  • Jest wrażliwe na piękno otaczającej je rzeczywistości.
  • Chętnie podejmuje działalność plastyczno-konstrukcyjną, w której przejawia swoje upodobania.
  • Podejmuje działania niestandardowe dla osiągnięcia zamierzonych celów w działalności plastyczno-konstrukcyjnej.
  • Rozumie znaczenie literatury w życiu człowieka.
  • Wyraża własne refleksje na temat obejrzanych przedstawień teatralnych i filmów.
  • Chętnie bierze udział w organizowaniu przedstawień teatralnych, podczas których wyraża siebie w roli aktora.
  • Przejawia zachowania niekonwencjonalne w czasie wykonywania zadań o charakterze otwartym, wymagających postawy twórczej.
  • Chętnie uczestniczy w zabawach konstrukcyjno-technicznych.
  • Zna podstawowe zasady korzystania z wybranych urządzeń technicznych.
  • Rozumie znaczenie techniki dla rozwoju człowieka.
  • Posługuje się podstawowymi terminami z dziedziny sztuki.
  • Wypowiada się na temat własnych upodobań artystycznych.
  • Dba o rozwój własnych zainteresowań z wybranej dziedziny sztuki.
  • Chętnie uczestniczy w zabawach, grach i zajęciach ruchowych.
  • Wymienia różnice w wyglądzie człowieka, zmieniającym się pod wpływem wieku.
  • Rozumie potrzebę ruchu dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.
  • Jest sprawne ruchowo.
  • Przejawia twórczą inicjatywę w zabawach ruchowych.
  • Rozumie zasady sportowej rywalizacji.
  • Sygnalizuje potrzebę odpoczynku, kiedy jest zmęczone.
  • Zna zasady dbałości o zdrowie, przestrzega ich.
  • Zna zasady bezpieczeństwa, przestrzega ich.
  • Wie, co może zagrażać zdrowiu i życiu człowieka.
  • Określa swoje samopoczucie.
  • Jest wrażliwe na problemy ludzi niepełnosprawnych fizycznie, chorych i cierpiących.
  • uczestniczy w zabawach prowadzonych w języku obcym, np. muzycznych, ruchowych, plastycznych, konstrukcyjnych, teatralnych
  • rozumie bardzo proste polecenia w języku obcym nowożytnym i reaguje na nie
  • powtarza rymowanki, proste wierszyki i śpiewa piosenki w języku obcym nowożytnym

Grupa 5 zdjęcie

GRUPA V „ANANASKI”

   

 

 

 

 

 

Wyprawka dla dziecka

1 września wszystkie dzieci przynoszą ze sobą:
– pantofelki
– zapasowe ubranko (majtusie, skarpetki, podkoszulek, spodenki)

Plan pracy gr 5

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA WRZESIEŃ 2019

  1. Przedszkole – drugi dom
  • Odszukanie w sali, łazienceswojego znaczka rozpoznawczego;opisywanie jegowyglądu; wskazywanie gowśród innych znaczków.
  • Zapoznanie z salą – znajdującymi się tam kącikami, sposobem korzystania z nich.
  • Przypomnienie zasad korzystania z zabawek w ogrodzie przedszkolnym
  • Udział w zabawach integracyjnych.
  1. Jestem przedszkolakiem
  • Przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie.
  • Dostrzeganie swojejniepowtarzalności,a także niepowtarzalnościinnych,
  • Określanie swoich ulubionychzabaw, zajęć.
  • Współdziałanie podczaszabaw, gier, tańcówintegracyjnych,
  • Rozmowy o wakacjach, wyrażanie przeżyć wakacyjnych w zabawach plastycznych.
  1.  Uliczne sygnały
  • Poznawanie wybranych środków transportu: lądowego, wodnego, powietrznego
  • Poznawanie znaczenia pasów, sygnalizacji świetlnej, znaków drogowych
  • Zaznajamianie z zasadami ruchu drogowego, z wykorzystaniem zabaw tematycznych, literatury.
  • Ćwiczenia w przeliczaniu, klasyfikowaniu, segregowaniu
  1. Jesienne zabawy
  • Oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu, nazywanie ich; wyjaśnienie zjawiska usychania liści
  • Zbieranie owoców drzew, wzbogacanie nimi kącika przyrody;
  • Oglądanie przyniesionych przez dzieci: kasztanów, żołędzi, kiści jarzębiny, orzechów laskowych
MIESIĄC TEMAT MIESIĄCA NR TEMAT TYGODNIA ZAKRES MATERIAŁU
WRZESIEŃ HELLO! 1. HELLO! Nauka przedstawiania się i przywitanie  (hello, goodbye)
2. Emotions and feelings Nauka wyrażania emocji w języku angielskim: I’m happy, I’m sad, I’mscared, I’mangry.

Nazywanie emocji: She’sangry, He’s happy i odpowiadanie przez dzieci na pytanie: How do youfeeltoday?

3. Body parts Naukacześciciała: head, nose, eyes, arms, shoulders, fingers, legs, ears, toes
4. Let’scount Liczebniki 1-10, Przedmioty w sali przedszkolnej, Zabawa z liczbami “How many…?”

About the author

Nauczyciel w grupie V