GRUPA 4

Wrzesień 5th, 2014 Brak komentarzy
KOMPETENCJE DZIECKAINFORMACJEZAMIERZENIA DYDAKTYCZNE

Kompetencje dziecka w wieku 3 i 4 lat

Dziecko w wieku 3 lat, rozpoczynające uczęszczanie do przedszkola: (ogólne zasady, którym odpowiada przeciętny 3-latek)

  • Używa zwrotów grzecznościowych.
  • Pomaga w porządkowaniu zabawek.
  • Określa jednoznaczne postawy: dobry, zły.
  • Posługuje się umiarkowanym głosem.
  • Samodzielnie korzysta z toalety.
  • Kulturalnie spożywa posiłki.
  • Samodzielnie ubiera się i rozbiera.
  • Odpowiednio reaguje na sygnały.
  • Naśladuje chód zwierząt.
  • Swobodnie biega w grupie.
  • Wchodzi po schodach.
  • Nazywa dary różnych pór roku.
  • Określa zjawiska charakterystyczne pór roku.
  • Rozpoznaje wybrane zwierzęta.
  • Nazywa wybrane rośliny.
  • Nazywa części ciała.
  • Swobodnie prowadzi rozmowę z nauczycielką.
  • Wypowiada się na temat obrazka.
  • Znajduje na ilustracjach określone przedmioty.
  • Recytuje poznany wierszyk.
  • Porównuje dwie takie same zabawki.
  • Dobiera obrazki w pary.
  • Składa obrazek pocięty na trzy elementy.
  • Poprawnie trzyma pędzel i kredkę.
  • Używa określeń: przód – tył, góra – dół, bok.
  • Rozumie określenia: na – pod, wysoko – nisko, za, obok.
  • Stosuje określenia: duży, mały, gruby, cienki, krótki, długi.
  • Klasyfikuje zabawki ze względu na kolor i wielkość.
  • Porównuje liczebność zbiorów i stosuje określenia: dużo, mało, tyle samo.
  • Posługuje się liczebnikami: jeden, dwa.
  • Ocenia pojemność: mało, dużo.
  • Określa czas: długo, krótko.
  • Dostrzega różnice między zabawkami.
  • Określa dźwięk: cicho – głośno.
  • Różnicuje wrażenia dotykowe: ciepły – zimny.
  • Stosuje określenia: porządek, bałagan.
  • Odróżnia głosy: męski, żeński.
  • Rozróżnia dźwięki pojazdów.
  • Rozróżnia dźwięki instrumentów muzycznych: pianino, bębenek.
  • Śpiewa prostą piosenkę.
  • Nazywa urządzenia elektryczne: odkurzacz, robot kuchenny, pralka, żelazko.
  • Wznosi proste budowle z klocków.
  • Wie, gdzie dzieci mogą się bawić, a gdzie nie.
  • Przestrzega zasady obowiązujące w przedszkolu.

Jednym z elementów wspierania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym jest ocena jego gotowości szkolnej. Nabiera to szczególnego znaczenia w sytuacji obniżenia wieku rozpoczęcia edukacji szkolnej. Dziecko 4 letnie:

  • Używa zwrotów grzecznościowych.
  • Pomaga w porządkowaniu zabawek.
  • Rozumie potrzeby innych dzieci.
  • Uznaje prawa innych dzieci w zabawie i uprzejmie zachowuje się w stosunku do kolegów.
  • Rozumie znaczenie koleżeństwa, dobroci.
  • Jest opiekuńczy w stosunku do innych dzieci.
  • Rozpoznaje dobre uczynki.
  • Przestrzega umów panujących w grupie.
  • Rozpoznaje godło i barwy narodowe.
  • Wie, jak nazywa się nasze miasto.
  • Sygnalizuje swoje oddalenie od grupy.
  • Zna swoje imię i nazwisko.
  • Stosuje zasadę mówienia umiarkowanym głosem.
  • Rozumie konieczność dbania o swoje zdrowie.
  • Samodzielnie ubiera się i rozbiera.
  • Dba o czystość osobistą.
  • Kulturalnie spożywa posiłki.
  • Prawidłowo wykonuje ćwiczenia gimnastyczne.
  • Potrafi stać na jednej nodze.
  • Czworakuje w przód, w tył.
  • Rzuca do celu.
  • Przeskakuje przez narysowane linie, szarfy.
  • Rozpoznaje zwierzęta i ptaki.
  • Zna nazwy pór roku.
  • Zna nazwy kwiatów spotykanych w otoczeniu.
  • Określa zjawiska charakterystyczne dla pór roku.
  • Rozpoznaje i nazywa wybrane zwierzęta.
  • Nazywa drzewa w najbliższym otoczeniu.
  • Swobodnie porozumiewa się z dziećmi.
  • Swobodnie prowadzi rozmowę z nauczycielką.
  • Opowiada obrazek w sposób szczegółowy.
  • Słucha wypowiedzi kolegów, koleżanek.
  • Posiada bogaty słownik bierny i czynny.
  • Wypowiada się pełnymi zdaniami.
  • Kontroluje swoje wypowiedzi.
  • Prowadzi rozmowy z użyciem poprawnych form gramatycznych.
  • Dokonuje złożonych operacji myślowych: porównuje, wyodrębnia, klasyfikuje, dokonuje analizy i syntezy.
  • Dba o kulturę słowa.
  • Dokonuje autoprezentacji.
  • Rozwiązuje zagadki.
  • Składa obrazek złożony z części.
  • Rozpoznaje odgłosy: zwierząt, pojazdów, dochodzące z otoczenia.
  • Tworzy rymy.
  • Dobiera w pary słyszane wyrazy: półka – bułka, paczka – kaczka, teczka -beczka, rak – mak, pasek – piasek…
  • Sprawnie reaguje na mechaniczne sygnały dźwiękowe w zabawach ruchowych.
  • Z zainteresowanie słucha utworów literackich.
  • Dzieli wybrane wyrazy na sylaby.
  • Rysuje po śladzie.
  • Prawidłowo trzyma narzędzie piszące.
  • Posługuje się określeniami dotyczącymi kierunków i położenia przedmiotów w przestrzeni: przed siebie – za siebie… , daleko – blisko, wyżej – niżej…
  • Wyodrębnia w najbliższym otoczeniu figury geometryczne.
  • Określa wielkość, długość, szerokość przedmiotów.
  • Klasyfikuje przedmioty według: przeznaczenia, wielkości, koloru, długości, grubości, ciężaru.
  • Posługuje się liczebnikami głównymi.
  • Ocenia pojemność naczyń.
  • Określa czas trwania czynności.
  • Zauważa zmiany o charakterze estetycznym w wyglądzie osób, w pomieszczeniach.
  • Zna tańce i piosenki ludowe i narodowe.
  • Zna zwyczaje i obrzędy świąteczne.
  • Swobodnie posługuje się narzędziem malarskim.
  • Samodzielnie wykonuje prace plastyczne.
  • Wyodrębnia różnice między dźwiękami: głośno – cicho, wysoko – nisko, smutno – radośnie.
  • Rozpoznaje piosenkę po nuconej melodii.
  • Rozpoznaje proste instrumenty muzyczne.
  • Śpiewa piosenki poznane w przedszkolu.
  • Tańczy prosty taniec poznany w przedszkolu.
  • Nazywa zawody ludzi z najbliższego otoczenia.
  • Podejmuje działania konstrukcyjne.
  • Zna podstawowe zasady poruszania się po drogach.
  • Rozumie znaczenie sygnalizatora świetlnego.
  • Rozpoznaje miejsca przeznaczone dla pieszych.

Grupa 4 zdjęcie

GRUPA IV „SŁONECZKA”

Wyprawka dla dziecka

1 września wszystkie dzieci przynoszą ze sobą:
– pantofelki
– zapasowe ubranko (majtusie, skarpetki, podkoszulek, spodenki)

Plan pracy gr 4

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA GRUDZIEŃ 2018

  1. Co robić w zimne dni?
  • Poznanie pracy górników, elementów stroju, tradycji świętowania Barbórki
  • Poznanie właściwości węgla i przedmiotów, przy produkcji których jest potrzebny
  • Dzielenie się radością w trakcie oczekiwania i goszczenia Świętego Mikołaja
  • Zrozumienie, dlaczego ważne jest pomaganie biednym ludziom
  1. Nadeszła Zima
  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwrócenie uwagina koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie
  • poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich, np.: opady śniegu, szron, szadź, zawieje śnieżne
  • poznawanie wybranych właściwości fizycznych śniegu i lodu, zwracanie uwagi na zanieczyszczenia, które zatrzymują w sobie.
  1. 3. Coraz bliżej święta
  • Przypomnienie świątecznych zwyczajów i potraw
  • Prezentacja piosenek i układów tanecznych o tematyce świątecznej
  • Doskonalenie umiejętności wykonywania obliczeń w zakresie 10
  • Poznanie substancji rozpuszczalnych i nierozpuszczalnych w wodzie
  1. Święta tuż, tuż
  • kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych, np. związanych ze świętami Bożego Narodzenia,
  • wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości.
  • Wspominanie chwil spędzonych z rodziną

Język angielski:

Poznanie piosenki „I’m a littlesnowman”

Poznanie sportów zimowych

Oczekiwanie na Świętego Mikołaja z piosenką „Santa Claus is coming to town”

Składanie życzeń przy pomocy piosenki „We wish you a merryChristmas”

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA LISTOPAD 2018

  1. Zimna deszczowa jesień
  • Rozwijanie mowy;
  • Poznawanie zjawisk atmosferycznych towarzyszących nam podczas jesiennych spacerów;
  • Rozwijanie umiejętności liczenia;
  • Rozwijanie sprawności manualnej;
  • Umuzykalnienie dzieci.
  • Rozwijanie sprawności fizycznej w czasie zabaw ruchowych, spacerów
  1. Urządzenia elektryczne
  • Naśladuje odgłosy wybranych urządzeń elektrycznych.
  • Wymienia nazwy czynności wykonywanych przez urządzenia elektryczne.
  • Rozwiązuje zagadki na temat urządzeń elektrycznych.
  • Bawi się przy zabawach umuzykalniających.
  • Reaguje odpowiednim ruchem na dźwięki – ciche i głośne.

3.A deszcz pada i pada

  • Dziecko rozpoznaje i nazywa typowe dla późnej jesieni zjawiska atmosferyczne. Zna znaczenie pojęcia słota, mżawka, kapuśniaczek, wiatr
  • Określa położenie parasola względem krzesełka posługując się pojęciami na, pod, obok, między, za, przed.
  • Usprawnia narządy mowy poprzez naśladowanie odgłosów deszczu i wiatru.
  • Rozwijanie umiejętności rozróżniania figur geometrycznych
  1. Zdrowie naszym skarbem
  • Opisuje pożądane zachowanie w trakcie wystąpienia zagrożenia
  • Wymienia sposoby dbania o własne zdrowie
  • Charakteryzuje zawody związane z pielęgnowaniem zdrowia
  • Wie, dlaczego powinno dbać o zęby.

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA WRZESIEŃ 2018

  1. Witamy w przedszkolu
  • Współtworzenie pozytywnych relacji w grupie,
  • Zapoznanie się z nową salą w przedszkolu,
  • Rozpoznawanie swoich znaczków w szatni
  • Udział w zabawach integracyjnych.

 

  1. Przedszkole – drugi dom
  • Rozwijanie relacji między dziećmi opartych na wzajemnej akceptacji
  • Przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad
  • Współdziałanie podczas wspólnych zabaw, gier i tańców
  • Rozwijanie umiejętności dłuższej koncentracji  uwagi

 

  1. 3. Moja droga do przedszkola
  • Poznawanie podstawowych zasad ruchu drogowego
  • Poznawanie zasad bezpieczeństwa na drodze
  • Poznawanie pojazdów i ich charakterystycznych cech
  • Zachęcanie do przyglądania się otoczeniu pod czas drogi do przedszkola
  • Ćwiczenia w przeliczaniu, klasyfikowaniu, segregowaniu

 

  1. Jesień w lesie
  • Poznawanie nazw drzew w najbliższym otoczeniu
  • Rozpoznawanie drzew po ich owocach i liściach
  • Poznawanie zwierząt występujących w lesie
  • Doskonalenie narządów mowy, prawidłowego artykułowania głosek, konstruowania zdań

 

Język angielski:

  • Hello – goodbye
  • potrafi przywitać się oraz pożegnać w języku angielskim;
  • rozumie treść piosenek na rozpoczęcie i zakończenie zajęć;
  • reaguje na proste polecenia nauczyciela wydawane w języku angielskim.
  • My toys
  • potrafi ze zrozumieniem zaśpiewać piosenki na rozpoczęcie i zakończenie zajęć;
  • pamięta nazwy zabawek (doll, car, teddy) oraz emocji/stanów (sad,happy);
  • rozumie proste polecenia i na nie reaguje.
  • Mess makes me sad
  • pamięta wprowadzone na wcześniejszych zajęciach

wyrazy i wyrażenia;

  • słucha historyjki i rozumie jej treść z kontekstu;
  • odpowiada na pytania dotyczące wysłuchanej historyjki.
  • Stop and go!
  • wyraża ruchem rozumienie prostych poleceń;
  • reaguje na sygnał przekazany w języku angielskim;

• integruje się z grupą przy pomocy zabaw ruchowych.

About the author

Nauczyciel w grupie V