GRUPA 4

Wrzesień 5th, 2014 Brak komentarzy
KOMPETENCJE DZIECKAINFORMACJEZAMIERZENIA DYDAKTYCZNE

Kompetencje dziecka w wieku 4 i 5 lat

Dziecko w wieku 4 i 5 lat:

  • Używa zwrotów grzecznościowych.
  • Pomaga w porządkowaniu zabawek.
  • Rozumie potrzeby innych dzieci.
  • Uznaje prawa innych dzieci w zabawie i uprzejmie zachowuje się w stosunku do kolegów.
  • Rozumie znaczenie koleżeństwa, dobroci.
  • Jest opiekuńczy w stosunku do innych dzieci.
  • Rozpoznaje dobre uczynki.
  • Przestrzega umów panujących w grupie.
  • Rozpoznaje godło i barwy narodowe.
  • Wie, jak nazywa się nasze miasto.
  • Sygnalizuje swoje oddalenie od grupy.
  • Zna swoje imię i nazwisko.
  • Stosuje zasadę mówienia umiarkowanym głosem.
  • Rozumie konieczność dbania o swoje zdrowie.
  • Samodzielnie ubiera się i rozbiera.
  • Dba o czystość osobistą.
  • Kulturalnie spożywa posiłki.
  • Prawidłowo wykonuje ćwiczenia gimnastyczne.
  • Potrafi stać na jednej nodze.
  • Czworakuje w przód, w tył.
  • Rzuca do celu.
  • Przeskakuje przez narysowane linie, szarfy.
  • Rozpoznaje zwierzęta i ptaki.
  • Zna nazwy pór roku.
  • Zna nazwy kwiatów spotykanych w otoczeniu.
  • Określa zjawiska charakterystyczne dla pór roku.
  • Rozpoznaje i nazywa wybrane zwierzęta.
  • Nazywa drzewa w najbliższym otoczeniu.
  • Swobodnie porozumiewa się z dziećmi.
  • Swobodnie prowadzi rozmowę z nauczycielką.
  • Opowiada obrazek w sposób szczegółowy.
  • Słucha wypowiedzi kolegów, koleżanek.
  • Posiada bogaty słownik bierny i czynny.
  • Wypowiada się pełnymi zdaniami.
  • Kontroluje swoje wypowiedzi.
  • Prowadzi rozmowy z użyciem poprawnych form gramatycznych.
  • Dokonuje złożonych operacji myślowych: porównuje, wyodrębnia, klasyfikuje, dokonuje analizy i syntezy.
  • Dba o kulturę słowa.
  • Dokonuje autoprezentacji.
  • Rozwiązuje zagadki.
  • Składa obrazek złożony z części.
  • Rozpoznaje odgłosy: zwierząt, pojazdów, dochodzące z otoczenia.
  • Tworzy rymy.
  • Dobiera w pary słyszane wyrazy: półka – bułka, paczka – kaczka, teczka -beczka, rak – mak, pasek – piasek…
  • Sprawnie reaguje na mechaniczne sygnały dźwiękowe w zabawach ruchowych.
  • Z zainteresowanie słucha utworów literackich.
  • Dzieli wybrane wyrazy na sylaby.
  • Rysuje po śladzie.
  • Prawidłowo trzyma narzędzie piszące.
  • Posługuje się określeniami dotyczącymi kierunków i położenia przedmiotów w przestrzeni: przed siebie – za siebie… , daleko – blisko, wyżej – niżej…
  • Wyodrębnia w najbliższym otoczeniu figury geometryczne.
  • Określa wielkość, długość, szerokość przedmiotów.
  • Klasyfikuje przedmioty według: przeznaczenia, wielkości, koloru, długości, grubości, ciężaru.
  • Posługuje się liczebnikami głównymi.
  • Ocenia pojemność naczyń.
  • Określa czas trwania czynności.
  • Zauważa zmiany o charakterze estetycznym w wyglądzie osób, w pomieszczeniach.
  • Zna tańce i piosenki ludowe i narodowe.
  • Zna zwyczaje i obrzędy świąteczne.
  • Swobodnie posługuje się narzędziem malarskim.
  • Samodzielnie wykonuje prace plastyczne.
  • Wyodrębnia różnice między dźwiękami: głośno – cicho, wysoko – nisko, smutno – radośnie.
  • Rozpoznaje piosenkę po nuconej melodii.
  • Rozpoznaje proste instrumenty muzyczne.
  • Śpiewa piosenki poznane w przedszkolu.
  • Tańczy prosty taniec poznany w przedszkolu.
  • Nazywa zawody ludzi z najbliższego otoczenia.
  • Podejmuje działania konstrukcyjne.
  • Zna podstawowe zasady poruszania się po drogach.
  • Rozumie znaczenie sygnalizatora świetlnego.
  • Rozpoznaje miejsca przeznaczone dla pieszych.

Grupa 4 zdjęcie

GRUPA IV „SŁONECZKA”

Wyprawka dla dziecka

1 września wszystkie dzieci przynoszą ze sobą:
– pantofelki
– zapasowe ubranko (majtusie, skarpetki, podkoszulek, spodenki)

Plan pracy gr 4

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA WRZESIEŃ 2019

  1. Oto ja!
  • zachęcanie do poznawania kolegów i koleżanek z grupy,
  • rozwijanie mowy,
  • wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa dzieci poprzez poznawanie przedszkola,
  • zwracanie uwagi na wygląd i wyposażenie przedszkola,
  • dostrzeganie podobieństw między dziećmi a ich rodzicami,
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • poznawanie ważniejszych regionów Polski,
  • rozwijanie sprawności manualnych,
  • umuzykalnianie dzieci,
  • poznawanie narządów zmysłów,
  • utrwalanie nazw części ciała,
  • poznawanie różnych stanów emocjonalnych.
  1. WSPOMNIENIA Z WAKACJI
  • Umożliwienie dzieciom spontanicznej aktywności ruchowej i werbalnej w trakcie zabaw dydaktyczno-wychowawczych
  • Wdrażanie do uważnego słuchania tekstów literackich i wypowiadania się na ich temat
  • Zachęcanie do dzielenia się wakacyjnymi wspomnieniami
  • Zapoznanie z wybranymi regionami Polski
  • Wyrażenie przeżyć wakacyjnych w zabawach plastycznych
  • Gromadzenie pamiątek z wakacji – utworzenie kącika wakacyjnego
  1. Moja droga do przedszkola
  • poznawanie i utrwalanie zasad ruchu drogowego,
  • rozpoznawanie pasów, sygnalizacji świetlnej,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania na podstawie jednej cechy – wielkości,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie umiejętności wokalnych,
  • wyrabianie reakcji na przerwę w muzyce,
  • rozwijanie sprawności manualnych,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • zapoznanie z wybranymi znakami drogowymi,
  1. PRZYSZŁA DO NAS PANI JESIEŃ
  • Pogłębienie wiedzy o zmianach zachodzących w przyrodzie jesienią
  • Wdrażanie do poszanowania przyrody i wrażliwości na jej piękno
  • Zapoznanie z gatunkami drzew rosnących w Polsce i ich owocami
  • Poznanie darów jesieni
  • Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w zakresie możliwości dzieci
  • Kształtowanie umiejętności klasyfikowania wg jednej cechy
  • JĘZYK ANGIELSKI
  • Hello – nauka sposobów witania sie w języku angielskim good morning, good bye, hello). Nauka zwrotu: „I’m…. I have … years old”
  • Zabawa do piosenki „Hello – how are you?”
  • Colours – utrwalenie nazw kilku kolorów w języku angielskim (blue, yellow, pink, red, grey, purple, etc)
  • Zabawa do piosenki „One Little finger”, „Baby Shark” oraz „Make a circle”

About the author

Nauczyciel w grupie V