GRUPA 4

Wrzesień 5th, 2014 Brak komentarzy
KOMPETENCJE DZIECKAINFORMACJEZAMIERZENIA DYDAKTYCZNE

Kompetencje dziecka w wieku 4 – 5 lat

Dziecko w wieku 4 i 5 lat:

  • Używa zwrotów grzecznościowych.
  • Pomaga w porządkowaniu zabawek.
  • Rozumie potrzeby innych dzieci.
  • Uznaje prawa innych dzieci w zabawie i uprzejmie zachowuje się w stosunku do kolegów.
  • Rozumie znaczenie koleżeństwa, dobroci.
  • Jest opiekuńczy w stosunku do innych dzieci.
  • Rozpoznaje dobre uczynki.
  • Przestrzega umów panujących w grupie.
  • Rozpoznaje godło i barwy narodowe.
  • Wie, jak nazywa się nasze miasto.
  • Sygnalizuje swoje oddalenie od grupy.
  • Zna swoje imię i nazwisko.
  • Stosuje zasadę mówienia umiarkowanym głosem.
  • Rozumie konieczność dbania o swoje zdrowie.
  • Samodzielnie ubiera się i rozbiera.
  • Dba o czystość osobistą.
  • Kulturalnie spożywa posiłki.
  • Prawidłowo wykonuje ćwiczenia gimnastyczne.
  • Potrafi stać na jednej nodze.
  • Czworakuje w przód, w tył.
  • Rzuca do celu.
  • Przeskakuje przez narysowane linie, szarfy.
  • Rozpoznaje zwierzęta i ptaki.
  • Zna nazwy pór roku.
  • Zna nazwy kwiatów spotykanych w otoczeniu.
  • Określa zjawiska charakterystyczne dla pór roku.
  • Rozpoznaje i nazywa wybrane zwierzęta.
  • Nazywa drzewa w najbliższym otoczeniu.
  • Swobodnie porozumiewa się z dziećmi.
  • Swobodnie prowadzi rozmowę z nauczycielką.
  • Opowiada obrazek w sposób szczegółowy.
  • Słucha wypowiedzi kolegów, koleżanek.
  • Posiada bogaty słownik bierny i czynny.
  • Wypowiada się pełnymi zdaniami.
  • Kontroluje swoje wypowiedzi.
  • Prowadzi rozmowy z użyciem poprawnych form gramatycznych.
  • Dokonuje złożonych operacji myślowych: porównuje, wyodrębnia, klasyfikuje, dokonuje analizy i syntezy.
  • Dba o kulturę słowa.
  • Dokonuje autoprezentacji.
  • Rozwiązuje zagadki.
  • Składa obrazek złożony z części.
  • Rozpoznaje odgłosy: zwierząt, pojazdów, dochodzące z otoczenia.
  • Tworzy rymy.
  • Dobiera w pary słyszane wyrazy: półka – bułka, paczka – kaczka, teczka -beczka, rak – mak, pasek – piasek…
  • Sprawnie reaguje na mechaniczne sygnały dźwiękowe w zabawach ruchowych.
  • Z zainteresowanie słucha utworów literackich.
  • Dzieli wybrane wyrazy na sylaby.
  • Rysuje po śladzie.
  • Prawidłowo trzyma narzędzie piszące.
  • Posługuje się określeniami dotyczącymi kierunków i położenia przedmiotów w przestrzeni: przed siebie – za siebie… , daleko – blisko, wyżej – niżej…
  • Wyodrębnia w najbliższym otoczeniu figury geometryczne.
  • Określa wielkość, długość, szerokość przedmiotów.
  • Klasyfikuje przedmioty według: przeznaczenia, wielkości, koloru, długości, grubości, ciężaru.
  • Posługuje się liczebnikami głównymi.
  • Ocenia pojemność naczyń.
  • Określa czas trwania czynności.
  • Zauważa zmiany o charakterze estetycznym w wyglądzie osób, w pomieszczeniach.
  • Zna tańce i piosenki ludowe i narodowe.
  • Zna zwyczaje i obrzędy świąteczne.
  • Swobodnie posługuje się narzędziem malarskim.
  • Samodzielnie wykonuje prace plastyczne.
  • Wyodrębnia różnice między dźwiękami: głośno – cicho, wysoko – nisko, smutno – radośnie.
  • Rozpoznaje piosenkę po nuconej melodii.
  • Rozpoznaje proste instrumenty muzyczne.
  • Śpiewa piosenki poznane w przedszkolu.
  • Tańczy prosty taniec poznany w przedszkolu.
  • Nazywa zawody ludzi z najbliższego otoczenia.
  • Podejmuje działania konstrukcyjne.
  • Zna podstawowe zasady poruszania się po drogach.
  • Rozumie znaczenie sygnalizatora świetlnego.
  • Rozpoznaje miejsca przeznaczone dla pieszych.

Grupa 4 zdjęcie

GRUPA IV „PODRÓŻNICY”

Wyprawka dla dziecka

1 września wszystkie dzieci przynoszą ze sobą:
– pantofelki
– zapasowe ubranko (majtusie, skarpetki, podkoszulek, spodenki)

Plan pracy gr 4

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA GRUDZIEŃ 2019

POMAGAMY SOBIE NAWZAJEM

  • Poznanie dzieci z historią św. Mikołaja, atrybutami niezbędnymi w jego pracy
  • Rozwijanie umiejętności wypowiadania się i wyciągania wniosków poprzez odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego tekstu, opowiadanie o swoich marzeniach i pragnieniach
  • Pobudzanie kreatywności dziecięcej w trakcie wykonywania prac plastycznych
  • Rozbudzenie zainteresowania innymi krajami i kulturami – zapoznanie z najważniejszymi informacjami na temat Włoch

Przygotowanie zwierząt do zimy

  • pokazywanie na wybranych przykładach jak zwierzęta i ptaki przygotowują się do nadchodzącej zimy (gromadzą zapasy, zasypiają);
  • zwracanie uwagi na zmiany w wyglądzie zwierząt, np. zmiana ubarwienia, gęstnienie futra;
  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią i przyporządkowywanie ich do określonej pory roku
  • kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich;
  • rozwijanie umiejętności przeliczania
  • kształtowanie umiejętności społecznych: zgodne współdziałanie w zespole, uwzględnianie propozycji innych,
  • rozwijanie inwencji twórczej, głosu i poczucia rytmu,

IDĄ ŚWIĘTA!

  • zapoznanie z tradycjami związanymi ze świętami Bożego Narodzenia,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
  • rozumienie sensu informacji podanych w formie symboli,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • składanie formy przestrzennej według instrukcji,
  • zapoznanie z tradycjami świątecznymi,
  • zachęcanie do sprawiania przyjemności bliskim osobom,
  • utrwalanie swojego adresu zamieszkania.

 

TRADYCJE BOŻONARODZENIOWE W RÓŻNYCH KRAJACH

  • Zapoznanie z tradycjami i zwyczajami z obchodami Świąt Bożego Narodzenia w Polsce i na świecie. Zwrócenie uwagi na występujące podobieństwa i różnice
  • Kultywowanie tradycji śpiewania kolęd i pastorałek
  • Wdrażanie do skupienia uwagi w czasie słuchania opowiadań
  • Dostrzeganie występowania zdarzeń czasowych: miesiące, dni tygodnia
  • JĘZYK ANGIELSKI
    • Christmas Time: słownictwo: Christmas, christmas tree, star, Santa Claus, Marry Christmas
    • Piosenki: “Where is Santa?” “ Little Snowflakes”
    • Zabawa ruchowa do piosenki: “Little Snowflakes”
    • Numbers 1- 10 przy piosence „One potato, two potatoes”
    • Nauka inscenizacji piosenki “Angels”

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA LISTOPAD 2019

CO WIEMY O POLSCE?

  • Rozwijanie poczucia przynależności narodowej wprowadzenie nazw symboli narodowych
  • Wprowadzenie nazw symboli narodowych: godło, flaga
  • Zapoznanie z mapą Polski, odszukanie naszego miasta, stolicy Polski
  • Słuchanie hymnu polskiego i wspólne śpiewanie z nauczycielką
  • Poznanie legend dotyczących historii państwa Polskiego

DBAMY O CZYSTOŚĆ

  • rozwijanie wiedzy na temat wagi przestrzegania zasad higieny osobistej, wdrażanie do dbania o swój wygląd, rozumienie konieczności używania swoich przyborów takich jak: grzebień, ręcznik, szczoteczka;
  • wdrażanie do dbałości o czystość rąk, wykorzystanie zdobytych wiadomości w praktycznym działaniu – etapy mycia rąk, wycieranie rąk we własny ręcznik, oszczędne korzystanie z wody;
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania i rozumienia treści przekazywanych niewerbalnie;
  • wdrażanie do życia w grupie społecznej poprzez naukę czerpania radości ze wspólnej zabawy, przestrzegania reguł oraz zasad dotyczących bezpieczeństwa;
  • kształtowanie nawyku porozumiewania się umiarkowanym głosem.

JESIENNA POGODA

  • Określanie zmian zachodzących jesienią: ochłodzenie, częste opady, silny wiatr, krótkie dni, brak liści na drzewach
  • Rozumienie przemijającego czasu dzień i noc; utrwalenie nazw dni tygodnia
  • Rozwijanie umiejętności klasyfikowania wg dwóch cech: przeliczania oraz porządkowania zbiorów
  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich
  • Kształcenie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi

ZAWSZE SŁUŻĘ POMOCĄ

  • utrwalenie zasad zgodnego współżycia w grupie przedszkolnej
    •    kształtowanie umiejętności otaczania opieką, służenia pomocą koleżankom i kolegom w grupie
    •    budowanie dłuższych zdań na podany temat
    •    posługiwanie się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni w sytuacjach zadaniowych
    •    rozpoznawanie i nazywanie podstawowych figur geometrycznych,
    •    biorą aktywny udział w zabawach ruchowych i tanecznych

JĘZYK ANGIELSKI

  • poznanie słownictwa związanego z jesienią (autumn, tree, leaves, chestnut, acorn)
  • zabawa do piosenki o jesieni : Autumn Leaves are Falling Down
  • Teddy Bear Day’s – slownictwo I zabawy związane z Dniem Pluszowego Misia (słownictwo: Teddy Bear, small, big. Piosenka: My Teddy Bear | Super Simple Songs
  • Dzień Dyni (poznanie zwyczaju halloween, słownictwo: pumpkin, ghost, black cat, witch, ballerina, pirate, sweets, knock, trick, treat). Zabawy przy piosence  „Knock, knock trick or treat”
  • Weather – poznanie słownictwa związanego z pogodą (It’s sunny, windy, rain, hot, cold, snow. Piosenka „How’s the weather?”

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA WRZESIEŃ 2019

  1. Oto ja!
  • zachęcanie do poznawania kolegów i koleżanek z grupy,
  • rozwijanie mowy,
  • wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa dzieci poprzez poznawanie przedszkola,
  • zwracanie uwagi na wygląd i wyposażenie przedszkola,
  • dostrzeganie podobieństw między dziećmi a ich rodzicami,
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • poznawanie ważniejszych regionów Polski,
  • rozwijanie sprawności manualnych,
  • umuzykalnianie dzieci,
  • poznawanie narządów zmysłów,
  • utrwalanie nazw części ciała,
  • poznawanie różnych stanów emocjonalnych.
  1. WSPOMNIENIA Z WAKACJI
  • Umożliwienie dzieciom spontanicznej aktywności ruchowej i werbalnej w trakcie zabaw dydaktyczno-wychowawczych
  • Wdrażanie do uważnego słuchania tekstów literackich i wypowiadania się na ich temat
  • Zachęcanie do dzielenia się wakacyjnymi wspomnieniami
  • Zapoznanie z wybranymi regionami Polski
  • Wyrażenie przeżyć wakacyjnych w zabawach plastycznych
  • Gromadzenie pamiątek z wakacji – utworzenie kącika wakacyjnego
  1. Moja droga do przedszkola
  • poznawanie i utrwalanie zasad ruchu drogowego,
  • rozpoznawanie pasów, sygnalizacji świetlnej,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania na podstawie jednej cechy – wielkości,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie umiejętności wokalnych,
  • wyrabianie reakcji na przerwę w muzyce,
  • rozwijanie sprawności manualnych,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • zapoznanie z wybranymi znakami drogowymi,
  1. PRZYSZŁA DO NAS PANI JESIEŃ
  • Pogłębienie wiedzy o zmianach zachodzących w przyrodzie jesienią
  • Wdrażanie do poszanowania przyrody i wrażliwości na jej piękno
  • Zapoznanie z gatunkami drzew rosnących w Polsce i ich owocami
  • Poznanie darów jesieni
  • Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w zakresie możliwości dzieci
  • Kształtowanie umiejętności klasyfikowania wg jednej cechy
  • JĘZYK ANGIELSKI
  • Hello – nauka sposobów witania sie w języku angielskim good morning, good bye, hello). Nauka zwrotu: „I’m…. I have … years old”
  • Zabawa do piosenki „Hello – how are you?”
  • Colours – utrwalenie nazw kilku kolorów w języku angielskim (blue, yellow, pink, red, grey, purple, etc)
  • Zabawa do piosenki „One Little finger”, „Baby Shark” oraz „Make a circle”

About the author

Nauczyciel w grupie V