GRUPA 3

Wrzesień 5th, 2014 Brak komentarzy
KOMPETENCJE DZIECKAINFORMACJEZAMIERZENIA DYDAKTYCZNE

Kompetencje dziecka w wieku 4 – 5 lat

Dziecko w wieku 4 i 5 lat:

  • Używa zwrotów grzecznościowych.
  • Pomaga w porządkowaniu zabawek.
  • Rozumie potrzeby innych dzieci.
  • Uznaje prawa innych dzieci w zabawie i uprzejmie zachowuje się w stosunku do kolegów.
  • Rozumie znaczenie koleżeństwa, dobroci.
  • Jest opiekuńczy w stosunku do innych dzieci.
  • Rozpoznaje dobre uczynki.
  • Przestrzega umów panujących w grupie.
  • Rozpoznaje godło i barwy narodowe.
  • Wie, jak nazywa się nasze miasto.
  • Sygnalizuje swoje oddalenie od grupy.
  • Zna swoje imię i nazwisko.
  • Stosuje zasadę mówienia umiarkowanym głosem.
  • Rozumie konieczność dbania o swoje zdrowie.
  • Samodzielnie ubiera się i rozbiera.
  • Dba o czystość osobistą.
  • Kulturalnie spożywa posiłki.
  • Prawidłowo wykonuje ćwiczenia gimnastyczne.
  • Potrafi stać na jednej nodze.
  • Czworakuje w przód, w tył.
  • Rzuca do celu.
  • Przeskakuje przez narysowane linie, szarfy.
  • Rozpoznaje zwierzęta i ptaki.
  • Zna nazwy pór roku.
  • Zna nazwy kwiatów spotykanych w otoczeniu.
  • Określa zjawiska charakterystyczne dla pór roku.
  • Rozpoznaje i nazywa wybrane zwierzęta.
  • Nazywa drzewa w najbliższym otoczeniu.
  • Swobodnie porozumiewa się z dziećmi.
  • Swobodnie prowadzi rozmowę z nauczycielką.
  • Opowiada obrazek w sposób szczegółowy.
  • Słucha wypowiedzi kolegów, koleżanek.
  • Posiada bogaty słownik bierny i czynny.
  • Wypowiada się pełnymi zdaniami.
  • Kontroluje swoje wypowiedzi.
  • Prowadzi rozmowy z użyciem poprawnych form gramatycznych.
  • Dokonuje złożonych operacji myślowych: porównuje, wyodrębnia, klasyfikuje, dokonuje analizy i syntezy.
  • Dba o kulturę słowa.
  • Dokonuje autoprezentacji.
  • Rozwiązuje zagadki.
  • Składa obrazek złożony z części.
  • Rozpoznaje odgłosy: zwierząt, pojazdów, dochodzące z otoczenia.
  • Tworzy rymy.
  • Dobiera w pary słyszane wyrazy: półka – bułka, paczka – kaczka, teczka -beczka, rak – mak, pasek – piasek…
  • Sprawnie reaguje na mechaniczne sygnały dźwiękowe w zabawach ruchowych.
  • Z zainteresowanie słucha utworów literackich.
  • Dzieli wybrane wyrazy na sylaby.
  • Rysuje po śladzie.
  • Prawidłowo trzyma narzędzie piszące.
  • Posługuje się określeniami dotyczącymi kierunków i położenia przedmiotów w przestrzeni: przed siebie – za siebie… , daleko – blisko, wyżej – niżej…
  • Wyodrębnia w najbliższym otoczeniu figury geometryczne.
  • Określa wielkość, długość, szerokość przedmiotów.
  • Klasyfikuje przedmioty według: przeznaczenia, wielkości, koloru, długości, grubości, ciężaru.
  • Posługuje się liczebnikami głównymi.
  • Ocenia pojemność naczyń.
  • Określa czas trwania czynności.
  • Zauważa zmiany o charakterze estetycznym w wyglądzie osób, w pomieszczeniach.
  • Zna tańce i piosenki ludowe i narodowe.
  • Zna zwyczaje i obrzędy świąteczne.
  • Swobodnie posługuje się narzędziem malarskim.
  • Samodzielnie wykonuje prace plastyczne.
  • Wyodrębnia różnice między dźwiękami: głośno – cicho, wysoko – nisko, smutno – radośnie.
  • Rozpoznaje piosenkę po nuconej melodii.
  • Rozpoznaje proste instrumenty muzyczne.
  • Śpiewa piosenki poznane w przedszkolu.
  • Tańczy prosty taniec poznany w przedszkolu.
  • Nazywa zawody ludzi z najbliższego otoczenia.
  • Podejmuje działania konstrukcyjne.
  • Zna podstawowe zasady poruszania się po drogach.
  • Rozumie znaczenie sygnalizatora świetlnego.
  • Rozpoznaje miejsca przeznaczone dla pieszych.

Grupa 3 zdjęcie

Wyprawka dla dziecka

1 września wszystkie dzieci przynoszą ze sobą:
– pantofelki
– zapasowe ubranko (majtusie, skarpetki, podkoszulek, spodenki)

Plan pracy gr 3

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA LISTOPAD 2019

POLSKA MOJA OJCZYZNA

Nabywanie świadomości narodowej oraz wzbudzanie uczuć patriotycznych.
Rozbudzanie zainteresowania historią i tradycjami swojego miasta i kraju.
Poznawanie symboli narodowych:godła,flagi i rozwijanie szacunku dla nich.
Zapoznajemy się z mapą Polski i odszukujemy,gdzie leży nasze miasto Kraków?
Poznajemy legendy mówiące o naszej historii państwa.
Słuchanie hymnu polskiego Mazurka Dąbrowskiego i wspolne śpiewanie hymnu.
Doskonalenie umiejętności manualnych w zabawach plastyczno – przestrzennych.

POZNAJEMY ZWYCZAJE ZWIERZĄT JESIENIĄ

Poznajemy zwierzęta;wygląd,sposób poruszania i odżywiania,zachowania.
Tropiciele rozpoznają ślady,jakie pozostawiają różnorodne zwierzęta.
Bawimy się tworzywem przyrodniczym,łączymy różnorodne materiały z plasteliną komponując jedną całość.

CO ZWIERZĘTA ROBIĄ JESIENIĄ?

Zapoznajemy się z niektórymi zwierzętami zasypiającymi i aktywnie żyjącymi w
okresie jesienno – zimowym w lesie.
Rozpoznajemy i nazywamy zwierzęta leśne,określamy barwę sierści oraz sposób poruszania i odżywiania.
Doskonalimy umiejętność liczenia i porównywania zbiorów.
Słuchamy nowinek przyrodniczych o zwierzętach z czasopism i książek dla dzieci.
Zagospodarowujemy Kącik Przyrody o jesienne eksponaty:kolorowe liście,żołędzie,szyszki itp.

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA WRZESIEŃ 2019

WITAJ PRZEDSZKOLE!
 wdrażanie dzieci do przestrzegania norm i zasad współżycia
w grupie przedszkolnej: przedszkolny savoir -vivre
 kształtowanie zwyczaju zgodnego współdziałania w grupie, budowanie pozytywnych relacji w kontaktach społecznych, układanie kontraktu grupowego

‚KODEKSU PRZEDSZKOLAKA”
 przestrzeganie bezpiecznego zachowania się podczas zabaw w sali przedszkolnej i w ogrodzie, podczas pobytu w szatni i w łazience oraz w trakcie spożywania posiłków

OTO CAŁY JA!
 Stwarzanie warunków do wspólnej zabawy i integracji grupy
 Rozwijanie orientacji w schemacie ciała
 Stwarzanie okazji do zabaw rozwijających motorykę dużą
 Wdrażanie do utrzymywania porządku po skończonej zabawie

MOJE WAKACYJNE WSPOMNIENIA
 umożliwienie dzieciom spontanicznej aktywności ruchowej
i werbalnej
 wyrażanie przeżyć wakacyjnych w trakcie zabaw plastycznych
 doskonalenie mowy komunikatywnej pod względem artykulacyjnym i
gramatycznym w trakcie zabaw wychowawczo – dydaktycznych

ULICZNE SYGNAŁY
 Poznawanie i utrwalanie znaczenia sygnalizacji świetlnej
 Utrwalenie zasad bezpiecznego poruszania się poza domem/przedszkolem
 Rozwijanie kompetencji muzycznych
 Ćwiczenia w przeliczaniu, klasyfikowaniu, segregowaniu

About the author

Nauczyciel w grupie V