GRUPA 2

Wrzesień 5th, 2014 Brak komentarzy
KOMPETENCJE DZIECKAINFORMACJEZAMIERZENIA DYDAKTYCZNE

Kompetencje dziecka w wieku 3 i 4 lat

Dziecko w wieku 3 lat, rozpoczynające uczęszczanie do przedszkola: (ogólne zasady, którym odpowiada przeciętny 3-latek)

  • Używa zwrotów grzecznościowych.
  • Pomaga w porządkowaniu zabawek.
  • Określa jednoznaczne postawy: dobry, zły.
  • Posługuje się umiarkowanym głosem.
  • Samodzielnie korzysta z toalety.
  • Kulturalnie spożywa posiłki.
  • Samodzielnie ubiera się i rozbiera.
  • Odpowiednio reaguje na sygnały.
  • Naśladuje chód zwierząt.
  • Swobodnie biega w grupie.
  • Wchodzi po schodach.
  • Nazywa dary różnych pór roku.
  • Określa zjawiska charakterystyczne pór roku.
  • Rozpoznaje wybrane zwierzęta.
  • Nazywa wybrane rośliny.
  • Nazywa części ciała.
  • Swobodnie prowadzi rozmowę z nauczycielką.
  • Wypowiada się na temat obrazka.
  • Znajduje na ilustracjach określone przedmioty.
  • Recytuje poznany wierszyk.
  • Porównuje dwie takie same zabawki.
  • Dobiera obrazki w pary.
  • Składa obrazek pocięty na trzy elementy.
  • Poprawnie trzyma pędzel i kredkę.
  • Używa określeń: przód – tył, góra – dół, bok.
  • Rozumie określenia: na – pod, wysoko – nisko, za, obok.
  • Stosuje określenia: duży, mały, gruby, cienki, krótki, długi.
  • Klasyfikuje zabawki ze względu na kolor i wielkość.
  • Porównuje liczebność zbiorów i stosuje określenia: dużo, mało, tyle samo.
  • Posługuje się liczebnikami: jeden, dwa.
  • Ocenia pojemność: mało, dużo.
  • Określa czas: długo, krótko.
  • Dostrzega różnice między zabawkami.
  • Określa dźwięk: cicho – głośno.
  • Różnicuje wrażenia dotykowe: ciepły – zimny.
  • Stosuje określenia: porządek, bałagan.
  • Odróżnia głosy: męski, żeński.
  • Rozróżnia dźwięki pojazdów.
  • Rozróżnia dźwięki instrumentów muzycznych: pianino, bębenek.
  • Śpiewa prostą piosenkę.
  • Nazywa urządzenia elektryczne: odkurzacz, robot kuchenny, pralka, żelazko.
  • Wznosi proste budowle z klocków.
  • Wie, gdzie dzieci mogą się bawić, a gdzie nie.
  • Przestrzega zasady obowiązujące w przedszkolu.

Jednym z elementów wspierania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym jest ocena jego gotowości szkolnej. Nabiera to szczególnego znaczenia w sytuacji obniżenia wieku rozpoczęcia edukacji szkolnej. Dziecko 4 letnie:

  • Używa zwrotów grzecznościowych.
  • Pomaga w porządkowaniu zabawek.
  • Rozumie potrzeby innych dzieci.
  • Uznaje prawa innych dzieci w zabawie i uprzejmie zachowuje się w stosunku do kolegów.
  • Rozumie znaczenie koleżeństwa, dobroci.
  • Jest opiekuńczy w stosunku do innych dzieci.
  • Rozpoznaje dobre uczynki.
  • Przestrzega umów panujących w grupie.
  • Rozpoznaje godło i barwy narodowe.
  • Wie, jak nazywa się nasze miasto.
  • Sygnalizuje swoje oddalenie od grupy.
  • Zna swoje imię i nazwisko.
  • Stosuje zasadę mówienia umiarkowanym głosem.
  • Rozumie konieczność dbania o swoje zdrowie.
  • Samodzielnie ubiera się i rozbiera.
  • Dba o czystość osobistą.
  • Kulturalnie spożywa posiłki.
  • Prawidłowo wykonuje ćwiczenia gimnastyczne.
  • Potrafi stać na jednej nodze.
  • Czworakuje w przód, w tył.
  • Rzuca do celu.
  • Przeskakuje przez narysowane linie, szarfy.
  • Rozpoznaje zwierzęta i ptaki.
  • Zna nazwy pór roku.
  • Zna nazwy kwiatów spotykanych w otoczeniu.
  • Określa zjawiska charakterystyczne dla pór roku.
  • Rozpoznaje i nazywa wybrane zwierzęta.
  • Nazywa drzewa w najbliższym otoczeniu.
  • Swobodnie porozumiewa się z dziećmi.
  • Swobodnie prowadzi rozmowę z nauczycielką.
  • Opowiada obrazek w sposób szczegółowy.
  • Słucha wypowiedzi kolegów, koleżanek.
  • Posiada bogaty słownik bierny i czynny.
  • Wypowiada się pełnymi zdaniami.
  • Kontroluje swoje wypowiedzi.
  • Prowadzi rozmowy z użyciem poprawnych form gramatycznych.
  • Dokonuje złożonych operacji myślowych: porównuje, wyodrębnia, klasyfikuje, dokonuje analizy i syntezy.
  • Dba o kulturę słowa.
  • Dokonuje autoprezentacji.
  • Rozwiązuje zagadki.
  • Składa obrazek złożony z części.
  • Rozpoznaje odgłosy: zwierząt, pojazdów, dochodzące z otoczenia.
  • Tworzy rymy.
  • Dobiera w pary słyszane wyrazy: półka – bułka, paczka – kaczka, teczka -beczka, rak – mak, pasek – piasek…
  • Sprawnie reaguje na mechaniczne sygnały dźwiękowe w zabawach ruchowych.
  • Z zainteresowanie słucha utworów literackich.
  • Dzieli wybrane wyrazy na sylaby.
  • Rysuje po śladzie.
  • Prawidłowo trzyma narzędzie piszące.
  • Posługuje się określeniami dotyczącymi kierunków i położenia przedmiotów w przestrzeni: przed siebie – za siebie… , daleko – blisko, wyżej – niżej…
  • Wyodrębnia w najbliższym otoczeniu figury geometryczne.
  • Określa wielkość, długość, szerokość przedmiotów.
  • Klasyfikuje przedmioty według: przeznaczenia, wielkości, koloru, długości, grubości, ciężaru.
  • Posługuje się liczebnikami głównymi.
  • Ocenia pojemność naczyń.
  • Określa czas trwania czynności.
  • Zauważa zmiany o charakterze estetycznym w wyglądzie osób, w pomieszczeniach.
  • Zna tańce i piosenki ludowe i narodowe.
  • Zna zwyczaje i obrzędy świąteczne.
  • Swobodnie posługuje się narzędziem malarskim.
  • Samodzielnie wykonuje prace plastyczne.
  • Wyodrębnia różnice między dźwiękami: głośno – cicho, wysoko – nisko, smutno – radośnie.
  • Rozpoznaje piosenkę po nuconej melodii.
  • Rozpoznaje proste instrumenty muzyczne.
  • Śpiewa piosenki poznane w przedszkolu.
  • Tańczy prosty taniec poznany w przedszkolu.
  • Nazywa zawody ludzi z najbliższego otoczenia.
  • Podejmuje działania konstrukcyjne.
  • Zna podstawowe zasady poruszania się po drogach.
  • Rozumie znaczenie sygnalizatora świetlnego.
  • Rozpoznaje miejsca przeznaczone dla pieszych.

Wyprawka dla Malucha

Na pierwsze dni pobytu dziecka w przedszkolu prosimy o przyniesienie:

– pantofli (podpisane)crayons-623067_640

– zapasowe ubranka (majtki, skarpetki, koszulki, spodenki)

– duża poszwa z kocem – 140 x 200 (podpisane)

– cienka piżamka

Pozostałe rzeczy zostaną ustalone na zebraniu organizacyjnym.

Grupa 2 zdjęcie

GRUPA II „CZARODZIEJE”

Plan pracy gr 2

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE MARZEC 2019

  1. Poznajemy rośliny – METODA PROJEKTU Cd
  • stwarzanie maluchom okazji do obserwowania przyrody w ogrodzie przedszkolnym i w najbliższym otoczeniu;
  • rozwijanie zasobu słownictwa – zapoznanie z wyglądem i nazwami przyrządów ogrodowych oraz z czynnościami wykonywanymi podczas prac w ogrodzie;
  • zapoznanie przedszkolaków z wyglądem i nazwami wybranych kwiatów;
  • stworzenie maluchom okazji do udziału w zabawach interpretacyjnych i ruchowo-naśladowczych na podstawie wierszy i piosenek.

 

  1. Żyły dawno temu, lecz wymarły… dinozaury
  • rozwijanie zainteresowania światem przyrody
  • stymulowanie rozwoju mowy
  • rozwijanie sprawności fizycznej
  • rozwijanie kompetencji matematycznych

 

  1. Zdrowie na wiosnę
  • Kształtowanie prawidłowych nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych,
  • Kształtowanie umiejętności społecznych – współdziałanie w zabawach i sytuacjach zadaniowych,
  • Rozwijanie sprawności fizycznej dzieci – uczestniczenie w zajęciach ruchowych.
  • Podkreślenie roli ruchu na powietrzu jako stymulatora prawidłowego rozwoju.
  • Zwrócenie uwagi na odpowiedni dobór ubrania do pogody i aktualnej pory roku.
  • Kształtowanie umiejętności poprawnego wypowiadania się przez prawidłowe budowanie zdań i posługiwanie się nimi w mowie.
  • podkreślanie roli właściwego odżywiania się
  • rozumienie potrzeby dbania o zęby i leczenia ich; uświadomienie konieczności szukania pomocy u lekarza w razie choroby; podkreślenie znaczenia zawodu lekarza i pielęgniarki dla zdrowia ludzi.
  1. W wiosennych kolorach

 

  • rozwijanie wyobraźni i ekspresji artystycznej
  • kształtowanie umiejętności muzycznych
  • rozwijanie umiejętności dostrzegania zależności przyczynowo- skutkowej
  • rozwijanie sprawności manualnych

 

JĘZYK ANGIELSKI:

  • spring – wiosna; a flower – kwiatek; to grow – rosnąć; water – woda; sun – słońce; to plant – sadzić; soil – ziemia; a flower bulb – cebulka; a pot – doniczka
  • Flowers are growing – zabawa ruchowo-naśladowcza.
  • ”What Do Flowers Need?” – ilustrowanie wiersza gestem

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE STYCZEŃ 2019

W krainie baśni

  • Wzbudzanie zainteresowań literaturą
  • Oglądanie wybranych pozycji z literatury dziecięcej, zwracanie uwagi na ilustracje, obrazki
  • Kształtowanie uważnego słuchania czytanych przez nauczyciela baśni, bajek i opowiadań
  • Rozwijanie mowy i wzbogacenie słownictwa u dzieci
  • Rozwijanie kompetencji matematycznych

Święto Babci i Dziadka!

  • Rozwijanie zdolności mówienia o uczuciach.
  • Wspieranie dzieci w działaniach świadczących o przywiązaniu i miłości do najbliższych.
  • Umożliwienie wykonania własnoręcznie prezentów.
  • Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.

W krainie lodu

  • Kształtowanie postaw prospołecznych
  • Stymulowanie rozwoju mowy
  • Rozwijanie sprawności fizycznej
  • Zachęcanie do aktywnego udziału w zabawach i ćwiczeniach ruchowych
  • Rozwijanie wyobraźni i twórczości artystycznej

Ferie to jest super sprawa!

  • Uwrażliwienie na naturalne piękno zimy i zimowego krajobrazu.
  • Doskonalenie umiejętności wypowiedzi oraz bogacenie słownika czynnego dzieci.
  • Wzbogacanie wiedzy o sportach zimowych i zabawach na śniegu.

Wszyscy mamy domy

  • Rozwijanie umiejętności muzycznych
  • Rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo-skutkowego
  • Doskonalenie umiejętności manualnych i matematycznych
  • Wzbogacenie wiedzy przyrodniczej

JĘZYK ANGIELSKI:

  1. Emotions
    • Vocabulary: happy, sad, angry, scared, bored, sleepy
    • Song: “If you happy”
  1. Family members:
  • Vocabulary: mother, father, grandparents, grandma, grandpa, brother, sister, baby
  • Song: “Finger Family”
  1. Opposite:
  • Vocabulary: open-shut; big – small; loud – quite; fast-slow; walk – run; black-white
  • Song: “Open shut them”

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE GRUDZIEŃ 2018

– zapoznanie się z pracą górnika

– rozwijanie swobodnej ekspresji słowno-ruchowej

– kształtowanie kompetencji językowych (rozwijanie słownictwa u dzieci, budowania dłuższych wypowiedzi na konkretny temat)

– rozwijanie kompetencji społecznych ( rozwijanie wrażliwości dziecka na potrzeby innych)

– doskonalenie umiejętności muzycznych

„Święta tuż tuż”

– kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze Świętami Bożego Narodzenia

– wzajemne okazywanie sobie uczuć i życzliwości

-zachęcenie do aktywnego uczestniczenia w akcjach o charakterze charytatywnym jako elementu tradycji bożonarodzeniowej

–  wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną oraz chęci aktywnego uczestniczenia w przygotowaniach do świąt

– kształtowanie umiejętności manualnych

– kształtowanie umiejętności matematycznych (rozwijanie umiejętności liczenia, klasyfikacji ze względu na jedną cechę)

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE LISTOPAD 2018

Mój kraj to Polska

  • Nabywanie świadomości narodowej oraz wzbudzanie uczuć patriotycznych
  • Rozbudzenie zainteresowania historią i tradycjami swojego kraju
  • Rozumienie znaczenia i odczuwanie szacunku dla symboli narodowych
  • Kształcenie zmysłu estetycznego i wrażliwości w kontakcie z kulturą, sztuką ludową i muzyką
  • Wzbogacenie słownictwa o nowe pojęcia związane z poznawaniem swojego kraju

Od ziarenka do bochenka

  • zapoznanie dzieci ze sposobem pieczenia chleba
  • rozwijanie sprawności rąk (małej motoryki)
  • rozpoznaje i nazywa produkty, które są uzyskiwane dzięki pracy rolnika
  • rozwijanie wrażliwości muzycznej
  • przełamywanie oporów przed spróbowaniem nowych produktów spożywczych,
  • rozwijanie umiejętności oceniania walorów smakowych
  • poznawanie etapów powstawania chleba, promowanie zdrowego stylu życia,
  • rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego,
  • kształtowanie umiejętności tworzenia wypowiedzi wielozdaniowych.

Zawsze służę pomocą!

  • Zwrócenie baczniejszej uwagi na przejawy życzliwości, uczynności uprzejmości;
  • Stwarzanie okazji do czynienia dobrych uczynków
  • Inicjowanie działań wymagających współpracy i współdziałania;
  • Tworzenie miłej i ciepłej atmosfery sprzyjającej przyjaznym relacjom wśród dzieci;
  • Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na podany temat;
  • Doskonalenie świadomości schematu własnego ciała oraz umiejętności porównywania obiektów pod względem wielkości.

 

Język angielski:

  • poznanie słownictwa związanego z jesienią (autumn, tree, leaves, chestnut, acorn)
  • zabawa do piosenki o jesieni : Autumn Leaves are Falling Down
  • Teddy Bear Day’s – slownictwo I zabawy związane z Dniem Pluszowego Misia (słownictwo: Teddy Bear, small, big. Piosenka: My Teddy Bear | Super Simple Songs
  • Dzień Dyni (poznanie zwyczaju halloween, słownictwo: pumpkin, ghost, black cat, witch, ballerina, pirate, sweets, knock, trick, treat). Zabawy przy piosence  „Knock, knock trick or treat”
  • Weather – poznanie słownictwa związanego z pogodą (It’s sunny, windy, rain, hot, cold, snow. Piosenka „How’s the weather?”

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE PAŹDZIERNIK 2018

  1. LIŚCIE MALOWANE POD DRZEWAMI ROZSYPANE
  • Dostrzeżenie zachodzących w przyrodzie zmian związanych z aktualną porą roku;
  • Zwrócenie uwagi na specyficzny koloryt jesieni i bogactwo drzew parkowych i leśnych oraz na ich piękno;
  • Rozwijanie zmysłu obserwacji i zdolności porównywania.
  1. JESIENNI PRZYJACIELE
  • bliższe poznanie wybranych zwierząt żyjących w lesie i ich jesiennych zwyczajów;
  • kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i doskonalenie sprawności manualnej;
  • kształtowanie sprawności fizycznej, zwinności i koordynacji wzrokowo – ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw ruchowych;
  • Doskonalenie umiejętności w zakresie komunikacji werbalnej
  • składanie obrazków z części – trening analizy i syntezy wzrokowej;
  • pokazywanie na wybranych przykładach (np. jeża, wiewiórki) jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy ( gromadzą zapasy, zasypiają); zwracanie uwagi na zmiany w wyglądzie zwierząt, np. zmiana ubarwienia, gęstnienie futra.
  1. WITAMINY HOP DO BRZUSZKA!
  • Poszerzanie wiedzy z dziedziny przyrody;
  • Rozwijanie poczucia estetyki i dokładności wykonania prac plastycznych;
  • Kształtowanie intuicji matematycznej;
  • Wyczulenie na regularność w najbliższym otoczeniu, powtarzanie i kontynuowanie rytmów;
  • Zapoznanie z wyglądem, budową, smakiem i zapachem warzyw oraz sposobami ich wykorzystania.
  1. DARY JESIENI
  • rozpoznawanie i nazywanie wybranych owoców i warzyw; rozpoznawanie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu
  • zapoznanie z różnymi cechami owoców i warzyw oraz z miejscem ich pochodzenia;
  • nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy, soki, kiszonki, kompoty)
  • kształtowanie właściwej koordynacji wzrokowo-ruchowej;
  • poznawanie wybranych przedstawicieli grzybów jadalnych i trujących
  • zbieranie owoców drzew, wzbogacanie nimi kącika przyrody; wykorzystywanie owoców w działalności plastycznej, technicznej, matematycznej, muzycznej oraz w inny, niestandardowy sposób

JĘZYK ANGIELSKI:

  • Nauka poleceń w języku angielskim: stand up, sit down, clap your hands, stamp your feet
  • Colours – nauka nazw kilku kolorów w języku angielskim (blue, yellow, pink, red)
  • Nauka nazw części ciała (arm, leg, head, foot, finger)
  • Zabawa do piosenki „One Little finger” oraz „Make a circle”
  • Zabawy ruchowe do piosenek „Walking walking” oraz „Pinochio”

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE WRZESIEŃ 2018

  1. WITAMY W PRZEDSZKOLU!
  • Zapoznanie się dzieci w obrębie grupy, a także z nauczycielem, salą,
  • Kształtowanie umiejętności zgodnego współdziałania w zabawie z innymi dziećmi i współpracy z nauczycielem;
  • Poznanie pomieszczeń przedszkolnych i ich funkcji;
  • Wspomaganie dzieci w dobrym funkcjonowaniu społecznym i w budowaniu dobrego samopoczucia;
  • Wzbudzanie zaufania do nauczyciela i innych dzieci;
  • Kształtowanie świadomości własnego „ja” oraz orientacji przestrzennej.
  1. BEZPIECZNE ZABAWY W DOMU I PRZEDSZKOLU!
  • Rozwijanie u dzieci zdolności do uważnego słuchania opowiadań i wierszy;
  • Nauka wymiany jeden do jednego;
  • Kształtowanie pozytywnego, pełnego ciekawości stosunku do książek i literatury dla dzieci;
  • Zapoznanie dzieci z barwami podstawowymi i pochodnymi;
  • Wyrabianie u dzieci poczucia odpowiedzialności za porządek w najbliższym otoczeniu.
  1. TRUDNA PRACA POLICJANTA
  • rozróżnianie uczestników ruchu drogowego: piesi, kierowcy, pasażerowie;
  • poznanie miejsc wyznaczonych do przechodzenia przez jezdnię;
  • poznanie pracy policjanta – wygląd munduru, narzędzia pracy.
  1. ZDROWIE TO PODSTAWA!
  • Kształtowanie elementarnych nawyków higienicznych i kulturalnych;
  • Rozwijanie prawidłowego oddechu, artykulacji i wymowy;
  • Wspomaganie dzieci w werbalnym przekazywaniu myśli i uczuć;
  • Tworzenie warunków do polisensorycznego poznawania świata.

JĘZYK ANGIELSKI:

  • Hello – nauka sposobów witania sie w języku angielskim good morning, good bye, hello)
  • Zabawa do piosenki „Hello – how are you?”
  • Colours – nauka nazw kilku kolorów w języku angielskim (blue, yellow, pink, red)
  • Zabawa do piosenki „One Little finger” oraz „Make a circle”

About the author

Nauczyciel w grupie V