GRUPA 1

Wrzesień 5th, 2014 Brak komentarzy
KOMPETENCJE DZIECKAINFORMACJEZAMIERZENIA DYDAKTYCZNE

Kompetencje dziecka w wieku 3 lat

Dziecko w wieku 3 lat, rozpoczynające uczęszczanie do przedszkola:
(ogólne zasady, którym odpowiada przeciętny 3-latek)

  • Używa zwrotów grzecznościowych.
  • Pomaga w porządkowaniu zabawek.
  • Określa jednoznaczne postawy: dobry, zły.
  • Posługuje się umiarkowanym głosem.
  • Samodzielnie korzysta z toalety.
  • Kulturalnie spożywa posiłki.
  • Samodzielnie ubiera się i rozbiera.
  • Odpowiednio reaguje na sygnały.
  • Naśladuje chód zwierząt.
  • Swobodnie biega w grupie.
  • Wchodzi po schodach.
  • Nazywa dary różnych pór roku.
  • Określa zjawiska charakterystyczne pór roku.
  • Rozpoznaje wybrane zwierzęta.
  • Nazywa wybrane rośliny.
  • Nazywa części ciała.
  • Swobodnie prowadzi rozmowę z nauczycielką.
  • Wypowiada się na temat obrazka.
  • Znajduje na ilustracjach określone przedmioty.
  • Recytuje poznany wierszyk.
  • Porównuje dwie takie same zabawki.
  • Dobiera obrazki w pary.
  • Składa obrazek pocięty na trzy elementy.
  • Poprawnie trzyma pędzel i kredkę.
  • Używa określeń: przód – tył, góra – dół, bok.
  • Rozumie określenia: na – pod, wysoko – nisko, za, obok.
  • Stosuje określenia: duży, mały, gruby, cienki, krótki, długi.
  • Klasyfikuje zabawki ze względu na kolor i wielkość.
  • Porównuje liczebność zbiorów i stosuje określenia: dużo, mało, tyle samo.
  • Posługuje się liczebnikami: jeden, dwa.
  • Ocenia pojemność: mało, dużo.
  • Określa czas: długo, krótko.
  • Dostrzega różnice między zabawkami.
  • Określa dźwięk: cicho – głośno.
  • Różnicuje wrażenia dotykowe: ciepły – zimny.
  • Stosuje określenia: porządek, bałagan.
  • Odróżnia głosy: męski, żeński.
  • Rozróżnia dźwięki pojazdów.
  • Rozróżnia dźwięki instrumentów muzycznych: pianino, bębenek.
  • Śpiewa prostą piosenkę.
  • Nazywa urządzenia elektryczne: odkurzacz, robot kuchenny, pralka, żelazko.
  • Wznosi proste budowle z klocków.
  • Wie, gdzie dzieci mogą się bawić, a gdzie nie.
  • Przestrzega zasady obowiązujące w przedszkolu.

Wyprawka dla Malucha

Na pierwsze dni pobytu dziecka w przedszkolu prosimy o przyniesienie:

– pantofli (podpisane)crayons-623067_640

– zapasowe ubranka (majtki, skarpetki, koszulki, spodenki)

– duża poszwa z kocem – 140 x 200 (podpisane)

– cienka piżamka

Pozostałe rzeczy zostaną ustalone na zebraniu organizacyjnym.

Grupa 1 zdjęcie

GRUPA 1 „BIEDRONKI”

Pierwsze dni w przedszkolu

Drodzy Rodzice!

Wasze dziecko idzie po raz pierwszy do przedszkola. Jesteście pełni obaw. Czy da sobie radę? Jeśli do tej pory nie zaczęliście przygotowywać dziecka do przedszkola, postarajcie się to teraz nadrobić. Do pierwszego września zostało już nie wiele czasu. Rozstanie z mamą jest dla trzylatka dużym przeżyciem. Ale to nie dramat. Pod warunkiem, że dziecko będzie na nie przygotowane. Jak ułatwić mu start w przedszkolu?

1. Staraj się jak najwięcej mówić o przedszkolu. Pamiętaj, że jest to dla trzylatka pojęcie zupełnie abstrakcyjne. Musisz powiedzieć dziecku, że będzie mogło się tam bawić z kolegami, rysować, lepić z plasteliny, że będą duże sale, zabawki. Powinnaś je też uprzedzić, że mogą się zdarzyć kłótnie. Jeśli będzie Ci zadawało pytania, nie pozostaw żadnego z nich bez odpowiedzi.

2. Dziecko musi wiedzieć jak wygląda jego przedszkole. Przyjdź z nim na spotkanie adaptacyjne.

3. Nie kupuj sama rzeczy, których dziecko będzie potrzebowało w przedszkolu. Wybierzcie się razem na zakupy – pozwól, żeby wybrało kapcie czy worek.

4. Jeśli Twój maluch nie miał do tej pory kontaktu z rówieśnikami, postaraj się to nadrobić. Zaproś do siebie znajomych z dziećmi albo wybierzcie się na plac zabaw. Postaraj się, żeby dzieci bawiły się bez Twojego udziału.

5. Sprawdź, czy Twoje dziecko potrafi samodzielnie wykonywać proste, codzienne czynności: zakładać czapkę, sweter, wkładać kapcie, jeść łyżką i widelcem, czy poradzi sobie w toalecie. Jeśli okaże się, że ma z czymś problemy, poćwiczcie razem. Chwal je za każdy, nawet najmniejszy sukces.

6. Jeśli do tej pory dziecko nigdy nie rozstawało się z domem, zostaw je na godzinę czy dwie u dziadków lub znajomych. To ważne, gdyż w przeciwnym razie przedszkole będzie mu się kojarzyło z pierwszym rozstaniem.

7. Nie zamartwiaj się, że dziecko idzie do przedszkola, nie bój się, że nie da sobie rady. Ono od razu wyczuje Twoje nastroje i będzie negatywnie nastawione do tego nowego etapu w swoim życiu.

Rady na pierwsze dni

  • Nie przeciągaj pożegnania w szatni. Pomóż się dziecku rozebrać, daj mu jego ulubioną maskotkę, pocałuj na do widzenia i wyjdź.
  • Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu. Jeśli zrobisz to choć raz, będzie wiedzało, że łzami można wszystko wymusić. Bądź konsekwentny.
  • Nie obiecuj: jeśli pójdziesz do przedszkola, to dostaniesz lalkę. Kiedy będziesz odbierała je z przedszkola, możesz dać mu jakiś malutki prezencik ale nie może to być forma przekupywania.
  • Kontroluj się co mówisz. Zamiast: już możemy wracać do domu, powiedz: teraz idziemy do domu. To niby niewielka różnica, a jednak pierwsze zdanie ma negatywny wydźwięk, sugeruje, że przedszkole jest dla dziecka sytuacją przymusową, drugie – nie.
  • Nie wymuszaj na dziecku, żeby zaraz po przyjściu do domu opowiedziało co wydarzyło się w przedszkolu. To powoduje niepotrzebny stres.
  • Jeśli dziecko przy pożegnaniu płacze, postaraj się żeby przez kilka dni odprowadzał je mąż. Rozstania z tatą są często mniej bolesne.
  • Uwierz w to, że Twoje dziecko szybko upora się z tą nową dla niego sytuacją. Zaufaj wykwalifikowanemu personelowi przedszkola. Myśl pozytywnie!

Plan pracy gr 1

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA MARZEC 2019

ZAKŁADAMY ZIELONY KĄCIK

  • Poznaje etapy sadzenia cebuli oraz wykonywanie czynności koniecznych do posadzenia rośliny.
  • Rozumie znaczenie wody i słońca do wzrostu rośliny.
  • Poznaje nazwy przyrodnicze: krokus, przebiśnieg, hiacynt.
  • Rozpoznaje i nazywa nazwy kolorów: fioletowy, biały, żółty i zielony.

ACH TEN MARZEC CZARODZIEJ

  • Poznaje charakterystyczne zjawiska atmosferyczne występujce w okresie przedwiośnia.
  • Rozumie wyrażenie: marcowa pogoda.
  • Doskonali sprawność manualną.
  • Rozwija orientację w schemacie własnego ciała.

WITAMY PANIĄ WIOSNĘ

  • Rozumie znaczenie wyrazu ” bazie-kotki”.
  • Poznaje i stosuje określenia: puszysty, miękki.
  • Rozpoznaje i nazywa pierwszw oznaki wiosny.
  • Porównuje liczebność zbiorów i stosuje określenie: dużo, mało,tyle samo.

NASI ULUBIEŃCY

  • Posługuje się nazwami zwierząt: pies, kot, rybki, chomik.
  • Rozumie konieczność opiekowania się zwierzętami oraz poznaje niezbędne akcesoria do ich opieki.
  • Różnicuje wielkości: mały, wiekszy, największy.
  • Poznaje pracę weterynarza..

JĘZYK ANGIELSKI

  • piosenka : „ Jt’s spring ”. Ilustrowanie piosenki ruchem.
  • słówka: wiosna, kwiaty, drzewa, pszczoły, tańczyć, śpiewać

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA LUTY 2019

ZIMA BYWA MROŹNA

  • Dostrzega zjawiska charakterystyczne dla zimy oraz zmiany zachodzące zimą w przyrodzie( padający śnieg, zamarznięte kałuże, mroźny wiatr, szron na szybach).
  • Rozumie konieczność ciepłego ubierania się zimą.
  • Doskonali orientacje w schemacie własnego ciała.
  • Przelicza w dowolnym zakresie.

CZAS NA BAL

  • Wymienia zwyczaje związane z karnawałem.
  • Nazywa stroje balowe oraz ozdoby karnawałowe.
  • Utrwala nazwy kolorów.
  • Uczestniczy w zabawach logopedycznych ćwicząc sprawność aparatu artykulacyjnego.

ZIMOWE ZABAWY

  • Poznaje i nazywa zimowy sprzęt sportowy: sanki, narty,łyżwy.
  • Poznaje i rozumie wyrażenie : jeden za drugim.
  • Wie, jak bezpiecznie bawić się na śniegu.
  • Opisuje wygląd bałwana.

 

DO SKLEPÓW WYRUSZAMY, GDY ZAKUPY ZROBIĆ MAMY

  • Poznaje nazwy sklepów.
  • Nazywa produkty, które można kupić w sklepie.
  • Poznaje wygląd środków płatniczych.
  • Czerpie radość z uczestnictwa w zabawach ruchowych.

JĘZYK ANGIELSKI

  • piosenka : „ Snowman”.
  • słówka: bałwan, marchew, kula,kapelusz,duży,oczy

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA STYCZEŃ 2019

NOWY ROK SIĘ WŁAŚNIE ZACZĄŁ

  • Dostrzega występowanie zdarzeń czasowych,pór roku.
  • Przyporządkowuje elementy charakterystyczne dla danej pory roku.
  • Zapoznaje się z przeznaczeniem zegarów.
  • Łączy w zbiory takie same elementy.

KOCHAM BABCIĘ , KOCHAM DZIADKA

  • Rozwija zdolności mówienia o uczuciach.
  • Wykonuje własnoręcznie prezenty.
  • Śpiewa piosenki o Babci i Dziadku.
  • Recytuje wiersze przełamując lęk przed publicznym występem.

JUŻ  ZIMA

  • Określa cechy śniegu: biały, zimny, miękki, puszysty.
  • Nazywa cechy zimowego krajobrazu: śnieg, płatki śniegu.
  • Liczy w zakresie 5 i więcej.
  • Ćwiczy narządy artykulacyjne przez powtarzanie wyrażeń onomatopeicznych.

ZIMĄ PAMIĘTAMY O PTAKACH

  • Poznaje i nazywa ptaki: wróbla, sikorkę.
  • Doskonali przeliczanie w zakresie 5 i więcej.
  • Rozumie potrzebę dokarmiania ptaków zimą.
  • Poznaje elementy z których składa się karmnik.

JĘZYK ANGIELSKI

  • piosenka : „ Snowman”.

słówka: bałwan, marchewka, kapelusz, kula

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA GRUDZIEŃ 2018

PRACA GÓRNIKA. DZWONIĄ SANIE MIKOŁAJA.

  • Zapoznaje się z pracą górnika.
  • Poznaje wygląd jego galowego munduru.
  • Wie, do czego służy węgiel.
  • Czerpie radość z uczestnictwa w Mikołajkach.

ŚWIĘTA TUŻ-TUŻ.

  • Poznaje zwyczaj wysyłania świątecznych kartek.
  • Wykonuje dekoracje na choinkę.
  • Doskonali sprawność manualną i koordynację wzrokowo ruchową.
  • Podaje nazwy ozdób choinkowych.

PRZY WIGILIJNYM STOLE.

  • Zapoznaje się z tradycją Świąt Bożego Narodzenia.
  • Śpiewa koledy.
  • Czerpie radość z ubierania choinki.
  • Przelicza w zakresie 5.

JĘZYK ANGIELSKI

  • piosenka : „ Snowflakes”.

słówka:śniezynka, niebo, głowa, ręka , nos

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA LISTOPAD 2018

PARASOLE CZAS WYCIĄGNĄĆ, JESIEŃ W PEŁNI, DESZCZ NADCIĄGA

  • Obserwuje zmiany zachodzące późną jesienią oraz występujące zjawiska atmosferyczne ( np. padający deszcz).
  • Poznaje zastosowanie parasoli i kaloszy.
  • Doskonali sprawność manualną poprzez różne techniki plastyczne.
  • Potrafi określić aktualną pogodę.

POWIEWA FLAGA POLSKI

  • Zna barwy narodowe oraz jak zachować się wobec symboli narodowych.
  • Poznaje jak wygląda flaga Polski.
  • Zachowuje właściwą postawę podczas śpiewania hymnu.
  • Uczestniczy w zabawach logopedycznych ćwicząc sprawność aparatu artykulacyjnego.

LUDZIE LISTY PISZA, A LISTONOSZ JE DORECZA

  • Poznaje pracę listonosza.
  • Poznaje wygląd koperty i znaczka.
  • Wie, jak wygląda skrzynka pocztowa.
  • Nazywa pocztę jako miejsce użyteczności publicznej.

 

ZWIERZĘTA PRZYGOTOWUJĄ SIĘ DO ZIMY

  • Posługuje się nazwami zwierząt: jeż, lis, niedźwiedź, wiewiórka.
  • Poznaje , jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy ( gromadzą zapasy, zasypiają).
  • Nazywa zimowe mieszkania zwierząt.
  • Rozwija sprawność liczenia w zakresie 5.

JĘZYK ANGIELSKI

  • piosenka : „ J love my toys”.
  • słówka: miś, lala, auto, piłka

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA PAŹDZIERNIK 2018

JABŁKA, ŚLIWKI I MORELE, W SADZIE      JEST OWOCÓW WIELE

  • Poznanie i nazywanie niektórych owoców rosnących w Polsce.
  • Zapoznanie z miejscem pochodzenia owoców-sadem.
  • Kojarzenie owoców z drzewami, na których rosną.
  • Poznanie różnych sposobów przechowywania i spożywania owoców.

WITAMINY , HOP! DO BRZUSZKA I MARCHEWKA I PIETRUSZKA

  • Poszerzenie wiedzy z dziedziny przyrody.
  • Rozwijanie poczucia estetyki i dokładności wykonywania prac plastycznych.
  • Kształtowanie intuicji matematycznych.
  • Wyczulenie na regularności w najbliższym otoczeniu, powtarzanie i kontynuowanie rymów.

LIŚCIE MALOWANE POD DRZEWAMI ROZSYPANE

  • Dostrzeżenie zmian zachodzących w najbliższym otoczeniu naturalnym.
  • Zwrócenie uwagi na specyficzny koloryt jesieni i bogactwo owoców parkowych i leśnych.
  • Dostrzeżenie różnorodności kształtów i kolorów liści.
  • Rozwijanie zmysłów obserwacji i zdolności porównywania.

LAS SZUMI JESIENNIE , JUŻ ROBI SIĘ SENNIE

  • Prowadzenie obserwacji przyrodniczych- mgliste poranki, chłodne dni, wczesny zmrok.
  • Bliższe poznanie wybranych mieszkańców lasu i ich jesiennych zwyczajów.
  • Kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i doskonalenie sprawności manualnej.
  • Rozbudzenie poczucia estetyki.

 

Język angielski:

  • Piosenka o owocach : „ Juicy Apples”
  • Słówka: an apple, a pear, a plum, pick, eat

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA WRZESIEŃ 2018

PRZYJACIÓŁ POZNAĆ CZAS, PRZEDSZKOLE WITA NAS

  • Zapoznanie się dzieci z nauczycielem oraz dzieci w obrębie grupy, a także z salą.
  • Wdrażanie do zgodnego współdziałania w zabawie z innymi dziećmi i współpracy z nauczycielem.
  • Poznanie podstawowych pomieszczeń przedszkola (sala, szatnia, korytarz) i ich funkcji.
  • Wspomaganie dzieci w dobrym funkcjonowaniu społecznym i budowaniu dobrego samopoczucia.
  • Wzbudzenie zaufania do nauczyciela i innych dzieci.

W TWOIM DOMU NIE NUDZI SIĘ NIKOMU

  • Rozwijanie zdolności do uważnego słuchania opowiadań i wierszyoraz wypowiadania się w różny sposób.
  • Nauka bezpiecznego poruszania się po schodach.
  • Wdrażanie do racjonalnego wykorzystania czasu na zabawę i porządki po zabawie.
  • Kształtowanie pozytywnego, pełnego ciekawości stosunku do roślin i zwierząt

STOP! UWAGA! NIEBEZPIECZNIE! ZASAD NAUCZ SIĘ KONIECZNIE!

  • Wzbogacenie i usystematyzowanie wiadomości o środowisku przyrodniczym łąki i jej mieszkańcach
  • Kształtowanie empatycznego stosunku do świata przyrody i aktywnej postawy w celu jej chronienia
  • Poznanie roślin i zwierząt łąkowych objętych ochroną gatunkową
  • Stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia i doskonaleniu sprawności umysłowych
  • Uświadomienie wartości pobytu na świeżym powietrzu i przyjemności obcowania z naturą

 

MYCIE TO JEST SAMO ZDROWIE, KAŻDY CZYŚCIOCH CI TO POWIE

  • Kształtowanie elementarnych nawyków higienicznych i kulturalnych.
  • Nabywanie pozytywnego stosunku do zabiegów higienicznych.
  • Wdrażanie do samodzielności.
  • Uwrażliwienie na estetyczny wygląd.

Język angielski:

  • piosenka na powitanie: „Hello, hello”
  • słówka: happy, sad, good morning, goodbye

 

About the author

Nauczyciel w grupie V